Legg-Calvé-Perthes Hastalığı

• Legg-Calvé-Perthes (Pertes hasatalığı) çocukluk çağı kalça hastalığıdır.
  • Perthes hastalığında femur (uyluk kemiği) başında bilinmeyen bir nedenle kemik dokusu ölümü vardır.

perthes1   perthes3   perthes4

• Perthes hastalığı 1.5 yaşından 15 yaşına kadar olan çocuklarda görülebilir.
  • En sık 4-7 yaş arasındaki çocuklarda görülür.
  • Perthes hastalığı erkek çocuklarda kız çocuklara göre dört kat daha fazla gözlenir.
  • Pertes hastalığı ömür boyu takibi gereken bir hastalıktır.
  • Perthes hastaları, sıklıkla aksama, kalça ve/veya diz ağrısı şikayeti ile hekime başvururlar.
  • Tamamen iyileşmesi yılları bulan hastalığın ilerleme ve iyileşme süreci boyunca yakın takibi gereklidir.
  • Bu hastalıkta kalçada şekil bozukluğu, eklem yüzünde kıkırdak doku hasarı ve femur kısalığı ortaya çıkmaktadır.
  • Kalça hareketleri ve çalışması sırasında oluşan anormallikler yaşamın ileri dönemlerinde eklem yüzü kıkırdağının aşınmasına,
    kemik yüzlerinin temas etmesine ve ağrının şiddetlenmesine yol açmakta, dejeneratif eklem hastalığı dediğimiz
    eklemin yıprandığı kas iskelet sistemi hastalığını ortaya çıkarabilmektedir.
  • Hastaların yaklaşık olarak yarısında bazen 40’lı yaşlardan sonra bazen de 50’li, 60’lı yaşlardan sonra artan ağrı nedeniyle
    kalça ekleminin tamamen değiştirildiği ameliyatların yapılması gerekmektedir.
  • Genel olarak tüm kıkırdak yapı ve çalışmalarını ilgilendiren bir bozukluk olduğu kabul edilmektedir..
  • Hastalığın başlama yaşı ne kadar küçük ise ve tutulum ne kadar küçük boyutta kalmış ise hastalığın sonuçları genellikle o kadar iyidir.
  • 8 yaş ve altında hafif ve orta dereceli tutulumlarda genellikle sonuçlar genellikle iyidir.
  • Orta derecede tutulum gösteren 8 yaşın üstündeki çocuklar genellikle ameliyatla tedavi edilmektedir.
  • İleri derecede tutulumlarda ise sonuçlar genel olarak iyi olmamaktadır.
  • Hastaların bulguları zaman zaman şiddetlenir zaman zaman hafifler.
  • Perthes hastalarının muayenelerinde eklem hareketleri kısıtlı olup eklem hareketleri sırasında çocuk ağrıdan şikayet edebilir.
  • İleri olgularda bacak çapında incelme ve kısalık görülebilir.

Teşhis

• Perthes hastalığında teşhis, hastanın öyküsü, fizik muayene ve radyografi ile koyulur.
  • Perthes hastalığı teşhisinde hastaların büyük kısmında MR veya tomografiye ihtiyaç duyulmaz.

perthes6  perthes2  perthes1

Tedavi

• Tedavide ana prensip femur başının çökmesini önlemek, femur başı ve yuvasının uyumunu korumaktır.
  • Perthes hastalığı ne kadar erken tedavi edilirse o kadar kolay iyileşir.
  • Geç tedavi kalıcı hasarlara, hatta genç yaşta kalça protezi uygulamalarına gerek duyulmasına neden olabilir.
  • Perthes hastası çocuk kalçayı uzun süre istirahate alarak dinlendirilir. Bu istirahat dönemi 2-3 yıl sürer.
  • Hastaya, kalçaya binen yükün hemen hepsini kaldıracak şekilde metal malzeme ile üretilmiş ortez malzeme kullandırılır.
  • Perthes hastalığında klinik seyir hastanın yaşı ve tutulumun miktarına bağlıdır.
  • Genel kural olarak 6 yaş altında Perthes hastalığının seyri mükemmeldir ve tamamen iyileşir.
  • 8 yaş üstü hastalarda ise hastalığın seyri daha ağır geçmektedir.
  • Hastaların büyük kısmı sekelsiz iyileşirken az bir kısım hastada ise kısalık, aksama ve femur  başında şekil bozukluğu görülür.

perthes5