Kızıl

• Beta hemolitik streptokok adındaki bakterinin neden olduğu bir döküntülü çocukluk hastalığıdır.
  • Genellikle 3-4 yaşından sonra görülür.
  • Kuluçka süresi 1-7 gündür.
  • Ateş,kusma,boğaz ağrısı,baş ağrısı,karın ağrısı gibi şikayetlerden 12-24 saat sonra vücutta döküntüler görülür.
  • Döküntüler yüz ve enseden başlar kısa zamanda tüm vücuda yayılır.
  • Döküntüler kasık ve koltuk altı gibi kıvrım bölgelerinde daha yoğun olup kırmızı çizgilenmeler oluşabilir.(Pastia Çizgileri)
  • Kırmızı toplu iğne başı şeklindeki döküntüler dokununca zımpara kağıdı ya da kaz derisi hissi verir.
  • Döküntüler basmakla solarlar,yüz kırmızıdır ancak ağız çevresinde solukluk vardır.
  • Boyundaki lenf bezeleri büyür,bademcikler kızarır ve beyaz bir zarla kaplanır.
  • Dilde önce beyaz sonra kırmızı çilek dil görünümü oluşur.
  • Döküntüler başladıktan 3-4 gün sonra solmaya başlar ve bir hafta içinde tüm vücutta soyulmalar olur.
  • Soyulmalar 6 haftaya kadar da devam edebilir.
  • Solunum yolu ile ayrıca yakın temas, aynı bardak, çatal-kaşığı kullanmakla mikrop bulaşır
  • Bulaştırma şikayetlerden 1 gün önce başlar, antibiyotik kullandıktan 1 gün sonra biter.
  • Kesin teşhis boğaz kültüründe A grubu beta hemolitik streptokokların üremesi ile olur.
     kızıl3  kızıl  pastia  kızıl 2  kızıl soyulma  http://www.lib.uiowa.edu/hardin/md/dermnet/scarlet19.html
  • Tedavide 10 gün süre ile ağızdan penisilin veya tek doz kas içine depo penisilin uygulaması ile yapılır.
  • Penisilin alerjisi durumunda streptokoklara duyarlı antibiyotikler 10 gün süre ile kullanılır.
  • Kızıl tedavi edilmediğinde Akut romatizmal ateş (kalp romatizması),nefrit (böbrek iltihabı) gibi ciddi hastalıklar oluşabilir.
  • Tedavi edildiğinde ise sorunsuz iyileşme sağlanır.
  • Hastalığa karşı aşı bulunmamaktadır.